Ett steg frammåt

Helgen den 31 oktober- 2 november bar det av till Holland för att hämta hem mina tingade rexvädurar från Holland. Vi åkte sent på fredagen för att kunna vara där hyffsat tidigt på lördag morgon. Allt gick bra, men kaninhållningen i Holland skiljer sig på många sätt från hur man har kaniner i Sverige. Bland annat användes inget hö, utan enbart pellets. Vilket vi i Sverige förespråkar helt tvärt om. Vi menar på att det är ett bra hö som är det viktigaste.

Men vilket fall som helst. Kaninerna är hämtade och just nu känner jag mig både nervös och förväntansfull (och även lite smått skräckslagen). Vilket jag tror de flesta känner sig när de hämtat hem kaniner från utlandet. Man är rädd att de ska vara sjuka, även om det finns lika mycket sjukdomar där som här. Sen är man nyfiken på vad det är för personligheter man fått hem, och om de är så som uppfödaren beskrivit dem. Sen till slut självklart förväntansfull över om de kommer lyckas tillföra det till aveln man laggt ner möda på att försöka få in.

Min egentligen enda tanke med rexvädurarna är att para in dem på teddyvädurarna. På grund av två orsaker. Det ena är (kanske rätt självklart) för att få bort wiener, och rexvädur har visat sig vara bra att para in utan att förstöra pälsanlaget, utan istället förbättra kvalitén på pälsen. Den andra anledningen är att jag vill förbättra kropparna på teddyvädurarna. Många hanar har otroligt fina huvuden, men honorna däremot tycker jag ofta tenderar till att vara snipiga och avlånga. Även kropparna är ofta långa och något för "låga" för min smak. Jag vill få dem mer kompakta, men samtidigt något mer högresta.

Nu kanske jag inte får in allt av detta, eller ens hälften av det i mina teddysar. Men får jag in bara något av det är jag mer än nöjd! :)

/Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0